RC: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel- Jonas Johnasson

Autor: Jonas Jonasson
Nakladatelství: Panteon
Počet stran: 400
Série: ----
Anotace:Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány; jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uváděl do zmatku celý svět.
Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel je kniha duchaplná, inteligentní a také velmi vtipná a zábavná.Švédsky vyšla poprvé na podzim 2009 a skoro okamžitě se stala čtenářským hitem.
Obálka: Už na první pohled mě knížka zaujala svou obálkou-drobný dědeček, který si za sebou veze kufr s potřebnými věcmi. Na pozadí je stará mapa, která symbolizuje velká dobrodružství, která na Stoletého staříka čekají. ;)  Mě se opravdu obálka líbila moc-svým motivem, červenou barvou. Je propracovaná do detailu, což já mám ráda ☺
Vazba: Knížka, která má 400 stran si podle mě zaslouží pevnou vazbu a tak i Stoletý stařík se může pyšnit pevnými deskami ☺ V obchodech už ale tento příběh můžete koupit v měkké vazbě, a dokonce i jako audioknihu ☻ →Vybrat si tedy může úplně každý.
Hlavní hrdina/ka: Jak už napovídá samotný název knihy, hlavním hrdinou tohoto příběhu je stoletý stařík alias Alan Karlsson. Ten se v den svých 100. narozenin, hodinu před vypuknutím oslavy, rozhodne zmizet z domova důchodců→a to tím, že jako správný uprchlík, vyleze z okna. A právě tohle je zásadní zvrat v jeho, pro něj, stereotypním a nudném životě důchodce.
Alan byl opravdu netradiční hrdina už jen tím, v jakém pokročilém věku byl, když začala jeho cesta za dobrodružstvím. Ale asi tím více si ho čtenář oblíbil→i když mohl sedět pěkně v teple a klidu v domově důchodců, raději se vydal na cestu do neznáma.☻

~Je tak, jak je a bude tak, jak bude~


Moje hodnocení: Když jsem se do této knížky pouštěla moc jsem nevěděla co od ní očekávat, jelikož jsem s takovýmto žánrem ještě neměla moc zkušenosti. Musím ale říct, že jsem byla velmi příjemně překvapena. Stoletý stařík, byl pro mě tou knížkou, kterou začnete číst a ona Vás chytne od první stránky a pak nepustí.
Příběh byl ozvláštněn tím, že byl zasazen do dvou časových linií→ do Alanovi přítomnosti a do jeho vzpomínek, které nás zavedli do minulosti. Například se dozvídáme, že byl pyrotechnikem,  měl znalosti ve výrobě výbušnin (dokonce i atomové bomby!), a dokonce se dostal i do vězení :D. Mě tento způsob vyprávění příběhu vůbec nevadil, ba naopak přišlo mi to pro čtenáře velmi dobré, protože nám mohli věci dávat větší smysl a taky jsme se mohli dozvědět něco málo o Alanově mládí :)
V Alanově přítomnosti se, jak už víme, stal velkým zlomem jeho útěch z domova důchodců, kde se pro něj připravovala velká oslava narozenin jeho jubilea. Jeho útěk samozřejmě nemohl proběhnout bez povšimnutí, takže v celém domově nastala panika-tu už ale Alan nemusel řešit, protože ten už tou dobou čekal na nádraží na svou cestu za dobrodružstvím. A právě hned na nádraží vše začíná, když ukradne kufr, který je, jak později zjistí, plný PENĚZ. Takže ho začnou hledat nejen zaměstnanci domova důchodců, ale také právoplatní majitelé kufru, a to zločinci!

~Je zbytečné být nevrlý, když máte možnost nevrlý nebýt.~

Co se týče vedlejších postav, tak ty byly vykresleny velmi autenticky-vlastně celý příběh byl autorem popsán, tak, že jsem si vše mohla opravdu krásně představit :) Tím se dostáváme ke stylu autora, který byl..zvláštní! :D Nedělal text nijak složitý, ani nic dlouhosáhle nevykresloval→pouze popisoval skutečnost, takže se mohl více soustředit na příběh, než na popisování okolí :)
A co bylo na knížce úplně nejlepší??..  Humor! Ten je totiž v této knížce unikátní! Opravdu! Nečekala jsem, že bych se u této knížky mohla tolik nasmát a o to víc jsem pak byla překvapená! :D Alan se opravdu ocital v takových absurdních situacích, že nešlo udržet při čtení "normální" výraz :D (Proto si knížku raději neberte na čtení mimo domov :D )
Docela jsem v knize Alanovi záviděla jeho cestování po světe, při kterém se dostal například do Ameriky, Ruska, Paříže, Číny a mnoha dalších zajímavých koutů světa! ☻
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel asi nebude knížka úplně pro každého, ale ten kdo se do ní pustí, rozhodně nebude litovat ;) Jestli tedy hledáte knížku, u které se budete smát opravdu nahlas, neváhejte a přečtěte si Stoletého staříka ☺☻


Hodnocení: 4,5 z 5
Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji internetovému knihkupectví Nakladatelství Fragment
knihu můžete koupit ZDE :)

2 komentáře:

  1. Ja som knihu čítala už dávnejšie, páčila sa mi. :) Až na tu minulosť. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Už se těším až ji začnu číst. :)

    OdpovědětVymazat

© My book world..
Šablona od Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.